|
||||||||||
door Marc Buggenhoudt |
||||||||||
Het is na The Teskey Brothers al de tweede Australische band in negen dagen tijd die mag optreden in de kleine zaal van de AB. Het is al langer zo dat artiesten van Down Under hier ook geliefd zijn maar als het gaat om kleinere artiesten is de oversteek minder evident. In het geval van de Australische band The Paper Kites uit Melbourne hebben we te maken met een band die sinds 2013 heel veel optreedt en internationaal aan zijn opmars bezig is in combinatie met het uitbrengen van nieuw werk. Zo heeft de band in 2018 twee nieuwe albums uitgebracht ‘On the Train Ride Home’ in het voorjaar en ‘On the Corner Where You Live’ in het najaar. Het is hun derde optreden in België na twee optredens in Brugge (Biekorf) en Leffinge (De Zwerver) in 2016. In hun thuisland Australië treedt de groep op in grotere zalen genre de grote AB. Hier kunnen we hen gelukkig nog zien in de kleinere intiemere Club van de AB, een omgeving waarmee een groep als The Paper Kites zo zijn voordeel doet zoals zal blijken. De vijfkoppige groep bestaat uit Sam Bentley (zang en gitaar) , Christina Lacy (zang en toetsen), Dave Powys (gitaar), Josh Bentley (drums) en Sam Rasmussen (bas en synths). The Paper Kites beginnen in het halfduister met twee songs op rij uit hun nieuwste schijf ‘On The Corner Where you live’ waarbij het tempo geleidelijk aan wordt opgekrikt. “Red Light” de opener bekoort al meteen met fijne harmoniezang tussen zanger Sam Bentley en toetseniste Christina Lacy en een meeslepende gitaarsolo van Dave Powys die The War On Drugs oproept, een vergelijking die nog meermaals zal vallen maar geenszins verkeerd uitdraait. Het dromerige “Deep Burn Blue” krijgt al iets meer tempo verpakt in een mooi gitaargeluid terwijl “Revelator Eyes” nu wel uptempo gaat voor een zeer 80s geluid dat voor meer opwinding zorgt. De 5-koppige band speelt strak al ligt de nadruk op braaf en sfeervol met aansluitend twee trage nummers. “Too Late” met donkere gitaar intro, zwijmelende zang en een dik gelaagd gitaargeluid zwelt aan tot een warme full band popsound. Zanger Sam Bentley is meester in het opbouwen van een intieme sfeer. Eerst solo akoestisch in het sobere “Nothing More Than That” met een streepje gitaar en een meezingrefrein. Vervolgens zingt Bentley met zijn gitaar in het halfduister het breekbare “Only One” terwijl de rest van de band rond een microfoon staat en lagen en diepte toevoegt aan zijn woorden waarna gitarist Dave Powys afrondt met een heerlijke twang. Bij “Arms” moeten alle lichten uit, zelfs het wit licht van de vestiaire tot het helemaal donker is om elk woord gedragen door zachte harmoniezang optimaal te laten inwerken. Sam Bentley is de rustige gids die de verliefde harten sneller laat kloppen in deze Valentijnsperiode. Prachtig! Het wow gevoel moet even wijken voor het full band geluid van “When It Hurts You” een vlotte 80s rocksong waarin gitarist Dave Powys met behulp van een reeks effectpedalen een knap rockend gitaargeluid creeërt dat eens te meer aan War On Drugs doet denken. Dan neemt zanger Sam Bentley ons terug mee naar de beginperiode van de band waarin akoestische folk en samenzang de bovenhand voerden. Het vlotte meezingbare “Woodland” en vooral een vertederend mooi “Bloom” gaan er in als zoete koek. De stemmen in het refrein vullen mekaar prachtig aan. Je hoort een speld vallen en de talrijk aanwezige jonge mensen luisteren en/of zingen zachtjes mee. Met Intermission (A Gathering On 57th) de sfeervolle late night jazz intro (in playback) voor “Give Me Your Fire, Give Me Your Rain” zijn we terug aanbeland bij de volle gelaagde bandsound van het nieuwe album, een stevige popsong die er in knalt zoals een uur geleden. The Paper Kites hebben vriend en vijand verenigd in een goed uitgebalanceerd Valentijns concert,
|